Společnost pro talent a nadání

Škála charakteristik nadání

Z knihy Counseling the Gifted and TalentedL. Silverman, ředitelka Centra pro rozvoj nadání v Denveru (Colorado, USA)

Vybrala a přeložila E. Vondráková

Doplněno podle J. M. Havigerové: Pět pohledů na nadání. Vydala Grada 2011 v rámci projektu OPVK „Zkvalitňování vzdělávání žáků se speciálními potřebami v Královéhradeckém kraji“.

  1. Dobře chápe
  2. Rychle se učí
  3. Má bohatý slovník
  4. Má vynikající paměť
  5. Dokáže se dlouho soustředit (když je něčím zaujato)
  6. Citlivý (snadno se urazí)
  7. Projevuje soucit (empatický – pozn. EV)
  8. Je perfekcionista
  9. Je náruživý
  10. Je morálně citlivý (velmi mu vadí nespravedlnost – pozn. EV)
  11. Je velmi zvídavý
  12. Pokud jej něco zajímá, je vytrvalý
  13. Má spoustu energie
  14. Dává přednost starším kamarádům/ dospělým
  15. Má široké spektrum zájmů
  16. Má velký smysl pro humor (obvykle „specifický“ – pozn. E.V.)
  17. Je časným a/nebo vášnivým čtenářem (pokud je příliš malý, miluje, když mu někdo čte)
  18. Má smysl pro (stará se o) spravedlnost (čestnost)
  19. Občas má na svůj věk velmi vyspělé názory
  20. Je dobrým pozorovatelem
  21. Má živou představivost
  22. Je velmi kreativní
  23. Má tendenci zpochybňovat autority
  24. Dovede dobře zacházet s čísly
  25. Dobře řeší skládačky a puzzle

 

Pokud dítě prokáže více než ¾ těchto vlastností, je pravděpodobné, že je nadané.