Škála charakteristik nadání
Z knihy Counseling the Gifted and Talented – L. Silverman, ředitelka Centra pro rozvoj nadání v Denveru (Colorado, USA)
Vybrala a přeložila E. Vondráková
Doplněno podle J. M. Havigerové: Pět pohledů na nadání. Vydala Grada 2011 v rámci projektu OPVK „Zkvalitňování vzdělávání žáků se speciálními potřebami v Královéhradeckém kraji“.
- Dobře chápe
- Rychle se učí
- Má bohatý slovník
- Má vynikající paměť
- Dokáže se dlouho soustředit (když je něčím zaujato)
- Citlivý (snadno se urazí)
- Projevuje soucit (empatický – pozn. EV)
- Je perfekcionista
- Je náruživý
- Je morálně citlivý (velmi mu vadí nespravedlnost – pozn. EV)
- Je velmi zvídavý
- Pokud jej něco zajímá, je vytrvalý
- Má spoustu energie
- Dává přednost starším kamarádům/ dospělým
- Má široké spektrum zájmů
- Má velký smysl pro humor (obvykle „specifický“ – pozn. E.V.)
- Je časným a/nebo vášnivým čtenářem (pokud je příliš malý, miluje, když mu někdo čte)
- Má smysl pro (stará se o) spravedlnost (čestnost)
- Občas má na svůj věk velmi vyspělé názory
- Je dobrým pozorovatelem
- Má živou představivost
- Je velmi kreativní
- Má tendenci zpochybňovat autority
- Dovede dobře zacházet s čísly
- Dobře řeší skládačky a puzzle
Pokud dítě prokáže více než ¾ těchto vlastností, je pravděpodobné, že je nadané.